Ярослав Бендяк: Реалії українського ринку складської логістики або що заважає йому рости

статті
Ярослав Бендяк: Реалії українського ринку складської логістики або що заважає йому рости Ярослав Бендяк: Реалії українського ринку складської логістики або що заважає йому рости Ярослав Бендяк: Реалії українського ринку складської логістики або що заважає йому рости
Ярослав Бендяк, керівник відділу з продажу стелажних систем

Як не стати заручником площі і підвищити продуктивність в умовах реалій українського ринку? Яка ситуація з орендою складських приміщень в Україні? Головними трендами, а також перспективами розвитку ринку складської логістики в 2019 році ділиться Ярослав Бендяк - експерт «Склад Сервіс», керівник відділу продажів стелажних систем. 

- Які особливості ринку складської логістики спостерігаються останнім часом? 

Ярослав Бендяк: На сьогоднішній день продуктивність бізнесу в тому числі залежить від ступеню залученості  підприємців в актуальні тенденції галузі складської логістики. Ринок справді диктує свої правила. Ключовими його особливостями за останній час являються дефіцит вільних майданчиків, недостатня кількість персоналу, ну, і збільшення вартості оренди складських площ. Незважаючи на це, щоб бути конкурентоспроможними, компанії хочуть рости в асортименті, роблять ставку на різноманіття товарів і максимально швидке здійснення відвантаження. 

Всі ці фактори, змушують власників бізнесу замислюватись про автоматизацію складської логістики. Почати використовувати по максимуму наявну площу склада по висоті, якщо вона не повністю задіяна, щоб наростити обсяг зберігання. А для збільшення швидкості відбору та оборотності продукції в цілому, необхідно замислюватись над автоматизацією процесів в межах доступної їм площі.

- Як і раніше найпопулярнішими є палетні фронтальні стелажі чи на зміну стали приходити сучасні віяння з Європи (мобільні, шатлові)?

Ярослав Бендяк: В Україні фронтальні палетні стелажі користуються найбільшою популярністю. Це найбільш технічно-проста, доступна в вартості та ліквідна на вторинному ринку конструкція. Клієнти, які  «вміщуються» в доступній їм площі та мають певну кількість резервного місця - звичайно, встановлюють стелажні системи саме такого типу. 

Проте, не всім відомо про можливості заміни старого обладнання на сучасне - більш ефективне. За необхідності, по програмі trade-in клієнт може продати свої стелажі та встановити модернізовані системи. 

В практиці нашої компанії вже були схожі проекти. До нас звертались компанії, де збільшилась кількість моно-товару, який стало складніше обробляти на класичних конструкціях. «Склад Сервіс» викупав палетні системи з фронтальним завантаженням, а на їх місце встановлював системи  drive-in або повністю автоматизоване обладнання іншого конструктиву, під інші задачі. 

Однозначно при розробці технічного завдання для клієнта, як альтернативний варіант фронтальним стеллажам або висувним, я завжди раджу розглянути встановлення напівавтоматизованого обладнання для підвищення ефективності складських операцій. Наприклад, шатлові стелажі. Вони забезпечують найбільшу місткість та ступінь використання складської площі. Встановлення кільком шатлових стелажів на складах дистриб’юторів, а також в виробничих компаніях, дозволяє збільшити динаміку обробки товару в кілька разів. Головна їх відмінність від системи drive-in - вони призначені для зручної роботи з різноманітною продукцією. Це можливо завдяки тому, що одну комірку можна використовувати під один вид SKU. Відповідно, канал - під декілька. 

Існує ще один практичний варіант стелажних систем про які відомо не всім - мобільні палетні стелажі. Вони об’єднують переваги класичних фронтальних стелажів та вузькопрохідних систем - зі значним збільшенням обсягу зберігання не втрачається доступ до кожного окремого піддону. 

yaroslav-bendyak-realii-ukrainskogo-rynka-skladskoj-logistik-1.jpg (2.01 MB)

Мобільні палетні стелажі: об'єднують переваги класичних фронтальних стелажів і вузькопрохідних систем

- Чи готові клієнти інвестувати в сучасне обладнання, яке підвищує ефективність складських операцій. Який термін окупності очікують при цьому українські підприємці? 

Ярослав Бендяк: Готові компанії, які усвідомили, що можна підвищити товарообіг та збільшити прибуток завдяки модернізації застарілої технології обробки товару. А також ті, хто хоче залишатись на  своєму складі, але при цьому є необхідність збільшитись в обсягах зберігання. Да, автоматизація в цьому випадку є раціональним рішенням та підприємці готові розглядати цей крок. Також, з відкриттям європейського ринку, компанії взяли на себе ряд зобов'язань перед споживачем. Де швидкість та якість обслуговування так само важливі, як і якості продукту. Тому всі прагнуть до швидкості та ефективності роботи. 

Підприємства бажають бути сучаснішими. Великі компанії особливо прагнуть переймати досвід своїх міжнародних підприємств. Інколи навіть приходять вже з готовим технічним завданням. Хтось наважується на повну модернізацію складу, хтось хоче автоматизуватись локально чи частково. 

Терміни окупності залежать від типу конструкції та оборотності товару. В середньому, для систем з частковою автоматизацією - це 1-2 роки, для напівавтоматизованих - 2-3 роки та повністю автоматизований склад може окупити свою вартість протягом 4-8 років. Да, таке обладнання коштує в рази дорожче звичайних стелажів. Проте ті, хто вміють рахувати на перед, розуміють, що вартість інвестицій в таке обладнання виправдана. Адже максимальна автоматизація процесів покращує якість обслуговування споживачів та збільшує інтенсивність роботи складу, що в майбутньому підвищить дохід компанії та зробить її міцнішою. 

- Клієнт приходить з розумінням що йому потрібно чи повний консалтинг та проектування потрібно робити за нього? 

Ярослав Бендяк: Більшість наших клієнтів щільно співпрацюють з Європою. Першочергове бажання рухатись в сторону автоматизації в них вже сформовано. Проте між наміром та дією стоять їх побоювання та відсутність чіткого розуміння про способи організації їх роботи. 

Консалтинг в цьому випадку дійсно потрібен. Ми, як постачальники сучасних стелажних конструкцій, намагаємось на початкових етапах розробки проекту здійснювати повну консультацію для клієнта. 

Показуємо йому всі можливі варіанти, чіткі порівняння та перспективи. Пропонуємо шляхи оптимізації складу, виходячи з його побажань та бюджету. Таким чином, клієнт приходить до оптимального шляху обладнання свого приміщення. 

- Яка доля БУ обладнання на ринку України? 

Ярослав Бендяк: Ні для кого не секрет, що політична, економічна ситуація в країні нестабільна. На дотації, кредити від держави розраховувати не доводиться. В більшості бізнес покладається тільки на власні кошти.    

Розглянути б/у обладнання, як альтернативу, дійсно багато хто хоче. Мова йде про прості статичні конструкції - палетні, в'їзні стелажах, мезонінах. Таке обладнання не втрачає своєї ліквідності навіть після довготривалого терміну експлуатації. Головна умова - щоб спеціаліст-стелажник гарантував клієнту її цілісність та несучу здатність в розрізі бажаного конструктиву. 

На ринку б/у обладнання дійсно користується попитом. Тому воно доволі дефіцитно. 

- Як впливає ринок складської нерухомості на галузь в цілому? Ціни та вартість вакантних майданчиків. 

Ярослав Бендяк: Однозначно, потреба в якісних складських площах зростає. Нестабільна економічна ситуація, адміністративні бар’єри перешкоджають забудовникам. Нові складські приміщення майже не будуються. Хоча попит надзвичайно високий. Орендні ставки на будівлі зростають, вакантних місць дійсно вкрай не вистачає. При тому, що цінність хороших складських приміщень, як структурного елементу транспортно-логістичної галузі очевидна, якості та персоналізації майданчиків приділяється все менше уваги, ніж хотілося б.  

Якщо говорити глобально, подібний стан речей впливає на ринок не кращим чином. Економний забудовник не поспішає інвестувати великі кошти в будівництво якісного складу, а хоче зробити це за рахунок орендодавця. Відповідно, підприємець зіштовхується з великими інвестиціями в будівництво в рахунок подальшої оренди. 

Під впливом зниження вакантності та підвищеного попиту збільшуються орендні ставки, а також посилюється боротьба між представниками бізнесу за цікаві об’єкти. 

Вартість квадратних метрів коливається в залежності від класу приміщення, його геолокації. Орієнтовно, теплий добротний склад класу А може обійтись власнику бізнесу в 5$ і вище за кв.м. Що стосується вакантних місць - з цим дуже складно. На даний момент, в київському регіоні існує кілька великих земельних ділянок з наявними під них проектами. Наважусь припустити, що адаптація та будівництво на цих об’єктах поновляться лише в тому випадку, якщо стабілізується економічне положення в країні. Але коли це станеться- спрогнозувати складно. 

- Як відображається кадровий голод на галузі складської логістики?

Ярослав Бендяк: Сектор склад логістики стрімко розширюється та нестача відповідального персоналу стає проблемою. Все складніше знаходити серйозних працівників для складу, які б погодились працювати в непростих умовах.  Люди хочуть заробляти більше, ніж при всьому своєму бажанні може запропонувати роботодавець. 

Так званий «кадровий голод» тягне за собою зниження ефективності виробництва та товарообігу в цілому. А також має негативно впливає на конкурентоспроможність не тільки компанії, а навіть країни.  

- Які тренди з Європи будуть активніше всього розвиватись найближчим часом в Україні? І які логістичні рішення допоможуть підвищити продуктивність бізнесу? 

Ярослав Бендяк: За останні роки одним з основних трендів являється перехід ритейлу в площину е-commerce. Тенденція продажів в режимі онлайн зростає, спонукаючи компанії розширювати об’єми складів. Також все більшу актуальність набирає тренд на швидкість - компанії будуть прагнути к доставці  «день в день».  

Проте, на жаль, розширюватись в обсягах можливостей зараз особливо немає. Крупні компанії фактично стають заручниками власних майданчиків. Адже знайти на ринку дійсно великий лот (від 2000 кв.м.) вкрай проблематично. Доводиться розміщувати продукцію в різних локаціях (з додатковими витратами на транспортну логістику), або користуватись тим, що є.

yaroslav-bendyak-realii-ukrainskogo-rynka-skladskoj-logistik-2.jpg (2.15 MB)
В'їзністелажі (drive-in): виключення робочих проходів для вантажної техніки

І тут підприємці, керуючись досвідом зарубіжних партнерів, будуть прагнути к використанню кожного квадратного метру корисної площі приміщення. Розглядати варіанти автоматизованих стелажних систем та процесів, переходити  в електронну систему управління складом WMS, шукати нестандартні рішення для пришвидшення сортування, відбору товару.

Елементарно, заміна широкопрохідної системи на вузькопрохідну дозволить вирішити, на перший погляд, «невирішувані» питання в межах наявного приміщення. 

yaroslav-bendyak-realii-ukrainskogo-rynka-skladskoj-logistik-3.jpg (1.72 MB)

Поверхові стелажі (мезонін): грамотне використання складу в висоту

yaroslav-bendyak-realii-ukrainskogo-rynka-skladskoj-logistik-4.jpg (2.06 MB)

Мезонин: организация зоны для комплектации и упаковки товаров

За необхідності збільшити швидкість фасування та відбору палетної продукції, є сенс подумати над встановленням конвеєрної або сортувальної системи зберігання. Якщо ж мова йде про штучну продукцію - використовувати грамотно склад в висоту допоможе мезонін. Він дозволяє не тільки збільшитись в обсягах для зберігання, а й організувати зони для комплектації та упаковки товарів, офісні приміщення для працівників. Чим не додаткова можливість економії на оренді адміністративних приміщень?!

Таким чином за допомогою спеціалістів в цій сфері, можна знайти варіанти простих методів по оптимізації складської логістики.  

Ну, і в завершення скажу так. Незважаючи на всі ці фактори, український ринок, хоч і повільно, але все ж йде до розширення. Наш рітейл готовий виводити якість обслуговування клієнтів на новий рівень та прагне до максимальної автоматизації всіх робочих процесів. І це тішить.