Татьяна Кудина: таможенное оформление «евроблях» - самые насущные вопросы

статті
Татьяна Кудина: таможенное оформление «евроблях» - самые насущные вопросы Татьяна Кудина: таможенное оформление «евроблях» - самые насущные вопросы Татьяна Кудина: таможенное оформление «евроблях» - самые насущные вопросы

Новий закон про легалізацію машин на єврономерах, що вступив у дію 26 листопада наробив багато галасу. Автолюбителі стурбовані. Скільки тепер коштуватиме  «розмитнення»? Що робити, якщо авто вже куплене? І чи може в принципі  «євробляха» стати «укрбляхою»? 

Наш експерт з митної справи Тетяна Кудіна взялав в руки калькулятор, докладно вивчила «гарячу» тему і знайшла відповіді на ці та інші актуальні питання клієнтів. 

tatyana-kudina-tamozhennoe-oformlenie-evroblyah-samye-nasush.jpg (820 KB)

- Що таке  «євробляхи» і чому в Україні їх так багато? 

Тетяна Кудіна: Термін  «євробляха» давно на слуху. Так називають автомобілі, які зареєстровані в одній х країн Євросоюзу, але експлуатуються на території України. З офіційної інформації, на сьогоднішній день в країні знаходиться близько 300 тисяч нерозмитнених автівок, за неофіційною інформацією - більше півмільйона.

Такий попит на купівлю закордонних транспортних засобів грунтується на їх низькій вартості, а ухилення від оформлення - високими акцизними ставками на ввезення та митні збори. 

- В чому суть нового закону про розмитнення автомобілів з єврономерами? 

Тетяна Кудіна: Цьогорічна осінь запам'ятається  українським водіям новими правилами ввезення іноземних автівок. Тепер, відповідно до закону про митне оформлення автомобілів з європейською реєстрацією №8487 та №8488, до попередніх ставок за об’єм двигуна та тип палива, додається коефіцієнт за вік авто. 

Нові закони фактично «дають зелене світло» ввезенню машин молодших 2010 року. Проте через підвищення митної ставки за вік, вигідність такої покупки виявляється під великим сумнівом. Якщо ж ви купуєте більш нову модель, що відповідає сучасним нормам - вартість «розмитнення» буде доволі прийнятною. 

Прихильники нововведень вбачають в цьому раціональне зерно. Адже чим довше автомобіль знаходиться в експлуатації, тим небезпечнішим для навколишнього середовища стає коктейль з його вихлопів. Нові правила, в цьому сенсі, стануть певною перепоною для ввезення авто, які старші 8 років. Це просто буде невигідно. 

Крім того, український парламент посилив відповідальність за ухилення від митних правил. Це стосується власників автомобілів, які користуються транспортним засобом на умовах тимчасового ввезення або транзиту. 

Всім, кому вдалось нелегально ввезти машину на територію України з 2015 року, тепер доведеться розкошелитись на сплату штрафу в розмірі 8500 грн.

- Як розрахувати суму митних платежів і що в неї входить?

Тетяна Кудіна: Митні платежі при розмитнені «євробляхи» включають в себе ввізне мито (10-12% вартості автомобіля), акциз (розраховується відповідно до формули), ПДФ (20% від вартості авто), збір в Пенсійний фонд (3-5%), послуги банку та довіренного брокеру, штрафи, сертифікати відповідності. Власнику іном арки також доведеться здійснити кілька платежів при  встановлені машини на облік в сервіс-центрі МВС.

Щоб самостійно розрахувати суму акцизного податку, варто скористатись наступною формулою:

коефіцієнт двигуна х вік автомобілю х вид палива = сумма акцизного податку

Коефіцієнтом двигуну вважається об’єм двигуну ділений на 1000. Коефіціентом віку - кількість повних років з дня випуску машини. Максимальний показник - 15 років. Навіть якщо автомобіль значно старший.

Для авто з двигуном на бензині до 3 літрів базова ставка акциза становить €50 за кожен літр, більший об’єм -  €100. Машини на дизельному паливі до 3,5 літрів -  €75/літр, більше  - €150/літр.

До того ж, станом на сьогодні і до 25.02.19 в країні діє програма пільгового «розмитнення» для потриманих автомобілів. Протягом 90 днів з дня вступу в силу нового порядку оформлення «євроблях», акциз зменшено на 50%. Це дійсно хороша можливість придбати машину мрії за адекватну вартість.

На перший погляд вигідність такого придбання може здатись примарною. Але взявши конкретну модель іноземного автокару та співставив його вартість за кордоном та в Україні - гра варта свічок. 

- Які документи необхідні для реєстрації машини?

Тетяна Кудіна: Процедура збору документів для митного органу завжди пов’язана з великою кільткістю бюрократичних перепонів та  «підводних каменів». Одразу хотілося б закликати вас до уважності при підготовці пакету документів. Для легалізації машини вам знадобиться:

  • внутрішній та закордонний паспорт власника авто;
  • ідентифікаційний код;
  • водійські права, страховка;
  • договір купівлі-продажу або інший правовстановлюючий документ (відмітимо, що довіреність, навіть генеральна, таким документом бути не може);
  • підтвердження зняття транспортного засобу з обліку;
  • техпаспорт автомобілю;
  • заключення техогляду;
  • рахунок/інвойс на покупку машини (стосується тільки нових авто);
  • декларація про митну вартість (стосується тільки б/у машин);
  • сертифікат відповідності. 

Щоб уникнути непорозумінь с контролюючим органом, відповідально підійдіть і до процедур:

  • зняття автомобіля з обліку;
  • заповнення інвойсу;
  • оформлення договору купівлі-продажу.

Останній документ - один з визначальних в процесі встановлення митної вартості авто. Важливо, щоб зазначена в договорі ціна відповідала даним спеціального митного каталогу  SCHWACKE Eurotrans. 

Якщо в декларації вартість машини буде заниженою - її встановлять працівники митниці, спираючись на дані з каталогу. Якщо зависити ціну - митники приймуть її відповідно документам. Тому, при самостійному оформленні, варто тричі подумати перш ніж написати цифру в графі  «вартість автомобіля». До цього пункту представники митниці будуть особливо прискіпливі.

- З якими перепонами можно зіштовхнутись? 

Тетяна Кудіна: Непоодинокі випадки, коли українці оформили свої  автівки на третіх осіб без заключення договору «купчої». Сьогодні подібна хитрість може обернутись серйозними наслідками. Щоб узаконити транспортний засіб, громадянину України потрібно буде знайти власника-нерезидента машини. Власник має передати покупцю права власності на машину та зняти її з обліку. Після цього українець з повним пакетом документів має перетнути кордон країни на вже своїй  "євроблясі". 

Складним моментом може стати визначення митної вартості. Якщо митний орган матиме сумніви щодо об’єктивності вашої ціни - чекайте коригування в сторону підвищення. Сума ввізного мита, податку та збору в Пенсійний фонд, відповідно, також зросте.

Щоб уникнути непередбачуваних витрат по цій частині оформлення, рекомендуємо скористатися допомогою професіоналів.  

Які обмеження та штрафи чекають тих, хто не легалізував машину? 

Тетяна Кудіна: Законопроекти, що прийняті 26 листопада, передбачають кілька обмежень. По-перше, це лімітизація кількості машин, які ввозяться без грошового забезпечення. Так, в режимі тимчасового ввезення, резидент може завести лише одну автівку. 

Транспортний засіб, який знаходиться в Україні в режимі транзиту або тимчасового ввозу, не можна передавати в користування іншій особі або розкомплектовувати його. Заборонено також використання такого авто в комерційних цілях. 

При фіксації порушення сроку перебування машини з єврономерами в режимі транзиту, працівники Нацполіції будуть виписувати штраф:

  • до 10 діб - 3,4 тис. грн;
  • от 10 до 20 - 8,5 тис. грн;
  • от 20 до 30 - 85 тис.грн;
  • більше 30 діб, а також при розкомплектації чи втраті авто - 170 тис.грн з подальшою конфіскацією транспортного засобу.

Розміри штрафів в режимі тимчасового ввезення складуть від 17 тис.грн до 170 тис. грн в залежності від терміну прострочки. Працівники поліції мають право зупинити машину з єврономерами для встановлення особистості водія та перевірки реєстрації авто. Відмітимо, що протокол про порушення може бути складено в митному органі без участі водія та вручено йому при виїзді за межі країни. 

Є і позитивний момент - тепер оформлення авто можливе без прив’язки до місця реєстрації резидента. Це значно спрощує процедуру розмитнення «євробляхи» та економить фінансові ресурси на логістику. 

Підводячи підсумок, хочеться сказати: нові правила ввезення недорогих євромашин можуть створити багато клопоту тим, хто вже катається на іномарках без реєстрації. І так, новації від держави мають дві сторони монети. Вони недосконалі. 

Проте попит на авто з Литви, Польші та інших країн Євросоюзу залишається високим. А враховуючи діючі знижки на акциз, ввезення автомобілів в Україну обійдеться значно дешевше.