Всім привіт! Минув місяць випробувань та досягнень. Нечувані черги вантажівок на кордоні, світового значення перемоги ЗСУ, звільнення наших воїнів. Новин – забагато. Ледь встигаєш читати, не те що розуміти. Саме тому з вами знову я – Ярослав Бендяк, керівник департаменту Автоматизація компанії Склад Сервіс. І ми продовжуємо аналізувати події вересня в контексті логістики.

Повернення акцизів на пальне

Президент підписав Закон щодо повернення акцизів на пальне.

Відтак, вони становитимуть:

  •         газ – €52 за 1000 літрів
  •         бензин, дизель, альтернативні види пального з додаванням біоетанолу — €100 за 1000 літрів.

Тобто, на кожному літрі споживач додаткового витратить 3,5 грн на бензин та дизпаливо, й 1,8 грн на газ. ПДВ поки що залишається на рівні 7%. Про 20%, які були до війни не йдеться.

Термін дії пільг? До кінця військового стану, але не пізніше 01 липня 2023 року.

До чого приготуватися? До зростання цін. На думку експертів, пальне може втриматися на такому рівні до початку грудня. Потім набере чинності ембарго на російську нафту.

Нагадаємо, що в рамках шостого пакета санкцій ЄС, була прийнята заборона на імпорт сирої нафти з рф, яка починає діяти з 1 грудня 2022року, на імпорт нафтопродуктів – з 1 лютого 2023 року. Зараз все пальне іде до нас із країн Євросоюзу через західні кордони. А отже, найбільш ймовірно, що прайс-кепи* впливатимуть на санкції ЄС. Ринок поводитиме себе залежно домовленостей, відтак матимемо значне та швидке зростання цін.

А отже, робіть бюджетування заздалегідь. Розглядайте межОві сценарії, створюйте запаси. Обов’язково скорочуйте логістичне плече, бо споживач навряд чи зголоситься платити за доставку вартість більшу, ніж придбання товару. Це стосується як В2В, так й В2С секторів – остання миля в логістиці набуває неабиякого значення. На її формування впливає наявність та розгалуженість розподільчих центрів. Але й тут є нюанси. Поки ви підписуєтеся, ми розповідаємо.

Зростання цін на енергоносії

Здавалося б, до чого тут логістика?! Все просто. Складські та логістичні операції доволі енергоємні: потрібно опалювати/охолоджувати склади, використовувати енергію для автоматизованих систем та обладнання. Тож витрати на енергію логістичні оператори перекладатимуть на замовників. Ті, своєю чергою, на кінцевих споживачів.

За даними компанії Transport Intelligence, вже з початку цього року 37,3% транспортних, логістичних та складських підприємств були змушені перекладати витрати на своїх клієнтів. Наразі, середні витрати на енергію в західноєвропейських державах зросли на 19,4% з січня 2022 року, у Великій Британії сягнули 42%. І це в них немає активної фази війни.

До чого готуватися? До зростання операційних витрат, як наслідок роздрібних цін та зниження споживання.

Які варіанти? Дивитися в бік «зеленої» енергетики на логістичних потужностях. Наприклад, використання сонячних панелей на складах. Вам не почулося. За прогнозами світове споживання зміщується до відновлюваних джерел енергії – дивіться на прогноз 2050 року. Та й нащо далеко ходити?! Наш клієнт, група компаній «Глобино» планує переходити на альтернативні твердопаливні котельні вже зараз. Це забезпечить опалювання ферм в адекватному ціновому діапазоні за гарантованої наявності палива. Тож варіанти є.

Зараз, за даними Управління енергетичною інформацією США, приблизно 15% бюджету складу йде на витрати електроенергії, які можна скорочувати завдяки новим джерела.

А яку частку бюджету витрачаєте на електроенергію ви? Поки ви пишете в коментарях, ми крокуємо далі.

Нові БДН в Україні

11 нових державних будівельних норм набули чинності з 1 вересня цього року. Повний перелік знайдете тут. 

Чого вони стосуються? Не лише житлового та громадського простору, але й таких споруд як холодильники, склади, силоси для зерна. Особливу увагу приділено використанню технологій інформаційного моделювання та забезпеченню вимог в частині механічного опору та стійкості, пожежної безпеки, енергозбереження.

Ми давно очікували на оновлення ДБН, оскільки працювати за ГОСТами 86 року минулого століття, використовуючи техніку та встановлюючи обладнання із 3 тисячоліття – це відверто сюр. До слова, відтепер маємо в ДБНі класифікацію складських будівель A, B, C, D. Тобто те, з чим ринок давно працює, нарешті закріплено в законодавстві. Там є певні дискусійні моменти, але про це поговоримо окремо. Підписуйтеся, щоб не пропустити фахові коментарі, а ми на кордон – там зараз що не день, то події. 

Черги на польському кордоні.

Здається навіть далекі від логістики люди про це чули та бачили. Дехто, навіть, був заручником ситуації. Основні чинники виникнення черг:

  •         вимушене перенаправлення експортних потоків (зокрема, зернових культур) та імпорту паливо-мастильних матеріалів з морських портів;
  •         потреба ввезення в Україну гуманітарної групи товарів;
  •         міграційні процеси.

Що зараз? Черги зменшилися, домовленості було досягнуто. А саме, запроваджено пілотний проєкт по зміні в організації руху транспорту. Він буде тривати з 1 вересня по 30 листопада 2022 року на всіх пунктах пропуску українсько-польського кордону. Ідея в обмеженні руху транспортних засобів повною масою до 7,5 тонн у пунктах пропуску:

“Рава-Руська – Хребенне”;

“Краківець – Корчова”;

“Шегині — Медика”;

“Ягодин – Дорогуск”.

Після того, будуть дивитися чи залишати обмеження на постійній основі.

А ми будемо дивитися, чи вподобали ви наш контент. Тож лайк, підписка, дзвіночок. А головне, лишайте коментарі. Професійне ком’юніті – це головне.

І декілька слів про розвиток подій навколо тем, які ми зачіпали

Епіцентр в центрі подій: NCTS працює. 26 вересня Держмитслужба надала чотири дозволи на застосування основних транзитних спрощень: «загальна фінансова гарантія», «самостійне накладання пломб спеціального типу», «авторизований вантажовідправник» та «авторизований вантажоодержувач». Підприємством, яке отримало спрощення, стало ТОВ «Епіцентр К». А отже, NCTS таки працює. Приєднуйтеся до системи.

А нам – лайк за контент. Ми висвітлюємо тільки актуальні події, які матимуть неабиякі наслідки у найближчому. Хто попереджений – того не здивуєш. Хоча наступна новина таки змогла це зробити :)

10% на купівлю валюти. Пам’ятаєте, минулого разу про це казали?! Маємо повідомити: законопроєкт не піде на розгляд Верховної Ради. Бізнес задавив це рішення. Вітання, колеги! Можна без овацій, просто шер та підписка. А ми вам за це ще трохи гарних новин повідомимо.

Постанова №997 набрала чинності з 10 вересня цього року. Нагадаємо. Вона регламентує механiзм ввезення на митну територiю України обладнання та устаткування з подальшим цiльовим використанням учасниками iндустрiальних парків виключно для здiйснення дiяльностi на територiї цих парків. Наразі в Україні є 55 промислових майданчиків, які включені до Реєстру індустріальних парків. 4 з них з’явилися у 2022 році. Позитив – так, але ж як тут без сусідського дьогтю…

Зернова ініціатива: підсумки двох місяців та загроза зриву. 241 судно відправили у серпні-вересні з портів Одеса, Чорноморськ та Південний. У вересні, в порівнянні з серпнем, кількість експортованої продукції зросла у понад 2 рази, а кількість суден, які вийшли з портів — майже в 3 рази.

Завдяки вітчизняному зерну, вартість пшениці на європейських та американських ринках знизилася.

Втім 22 листопада спливає узгоджений 120-ти денний термін Угоди. «Російські чиновники ставлять під загрозу ефективність коридору та можуть підготувати блокування продовження ініціативи», – заявив глава МЗС України Дмитро Кулеба. Нагадаємо, Угоду було підписано 22 липня у Стамбулі. Якщо так станеться, значна кількість вантажів знову перейде на автомобільний та залізничний транспорт й знову «привіт» чергам на кордоні.

Втім, зачекайте. Попереду набрання чинності ленд-лізу. Тож ми ще напишемо Новітню логістичну історію. Не перемикайтеся. Єднайтеся. Підписуйтеся на наші щомісячні новини.  Завжди ваші, Ярослав Бендяк та компанія Склад Сервіс.