В цей час – в умовах часткової ізоляції та карантину, стає актуальним віддалений вид діяльності: робота поза офісом вдома, доставка товарів, надання послуг і т.ін. Як це відображається на ринку праці і до чого призведе на думку експертів, ми розповімо в даній статті.


Пандемія: нові виклики

У період карантину більшість компаній переналаштовують свої бізнес-процеси й адаптуються до реалій сьогодення, використовуючи формат віддаленої роботи. Виходячи з нинішньої ситуації, представники дослідницької компанії Gartner припустили, що боротьба з коронавірусом призведе до такого ж буму на ринку праці, який стався в зв'язку з введенням 8-годинного робочого дня в минулому столітті.

Зараз глобально тестується результативність переходу на віддалений режим роботи співробітників різних сфер діяльності. Звичайно, виконувати свої службові обов'язки вдома можуть далеко не всі. Але на сьогодні, в порівнянні з попереднім місяцем, так працює велика кількість людей. Перехід на віддалену роботу багато хто раніше вважав авантюрою, тепер переваги такого режиму можуть відчути всі – і роботодавці, і персонал.

За оцінками компанії Gartner, приблизно 30% тих, хто сьогодні працює у віддаленому форматі внаслідок карантину, після скасування обмежень не захочуть повертатися до звичайного режиму роботи. Аналітики вважають, що до карантину лише 5% працювали віддалено, інші сумлінно ходили в свої офіси і щиро вважали, що так і треба.

na-rynke-truda-namechaetsya-revolyuciya-1.jpg (180 KB)

Що стосується українського бізнесу в період карантину, то для більшості компаній ситуація істотно змінилася, для інших – це незначні зміни. Наприклад, у компаній, діяльність яких пов'язана з розробкою програмного забезпечення, спілкування з клієнтами вже давно відбувається онлайн. Окремі компанії і раніше практикували гнучкий графік, їх співробітники не сиділи постійно в офісі, що економить кошти на оренду, й віддалена робота у них вже була налаштована. 

Торговельні та логістичні компанії, зважаючи на необхідність поставок і реалізації продуктів першої необхідності, не зазнали особливих змін, що стосується робочого процесу чи зниження їх діяльності. Але для будь-якого керівника, особливо якщо офіс працює віддалено, зараз не вистачає більш «суворої» організації робочого часу. Наприклад, потрібно провести спільну нараду, а деякі з колег не можуть з технічних причин бути в мережі або через інших, незалежних від них обставин.

Робота вдома: інструкція з використання

Досвідом переходу на дистанційний формат роботи компанії "Склад Сервіс", поділилася Вікторія Сокирко, керівник HR-відділу.

- Як і на скільки вдалося перелаштувати робочі процеси в компанії?

- Перше питання, яке повинен собі задати роботодавець – чи налаштовані бізнес-процеси в компанії? Якщо відповідь позитивна, як в нашому випадку, то наступне питання про переналаштування робочих процесів у дистанційний формат вирішується досить просто – є алгоритм, його необхідно тільки оцифрувати. Досить складно зараз доводиться тим компаніям, у яких була відсутня CRM-система і все будувалося на «підійти поговорити», «сказати, що потрібно зробити» і т.п.

В умовах роботи у віддаленому режимі важливий формат постановки завдань співробітникам – необхідно чітко ставити завдання, з його формулювання повинен бути зрозумілим очікуваний результат, крім того, опис завдання має бути зрозумілим кожному співробітнику та не вимагати додаткових роз'яснень. Таким чином ми економимо час з одного боку і, в більшості випадків, отримуємо потрібний результат з іншого. Наприклад, завдання: розробити план введення в посаду нового співробітника в дистанційному форматі. Термін: 10.04.2020 р. Відповідальний (ПІБ) і опис очікуваного результату від виконавця.

Для налагодження комунікації та самоорганізації ми використовуємо щоденні ранкові та вечірні опитування. Таким чином допомагаємо співробітникам зібратися й налаштуватися на робочий день, даємо привід поспілкуватися всім в чаті, відчути команду та усвідомити, що ти не один. Зараз, в період карантину, коли ми всі залишилися вдома і обмежені в контактах, головне – це спілкування: влаштовувати опитування, скайп-конференції, внутрішні комунікації зараз куди важливіше зовнішніх, вони дають співробітникам опору та натхнення.

na-rynke-truda-namechaetsya-revolyuciya-2-1.jpg (171 KB)- З якими складнощами довелося зіткнутися?

- Не всі завдання можна перевести у віддалений формат, у нас є експедитори, монтажники – робота цих людей дуже важлива і потребує переміщення по місту та по Україні в цілому. У вирішенні цього питання пріоритетним є максимально убезпечити наших колег та їхні родини. Перш за все цим співробітникам видані засоби індивідуального захисту: маски, рукавички, дезінфектори. Хочу відзначити, що колектив у нас дуже дружний і, в умовах віддаленості, ми сумуємо один за одним, за роботою в офісі, що теж додає складнощів.

- Чи є позитивні сторони, на Вашу думку, в роботі віддаленого формату?

- У будь-яких ситуаціях, що з нами відбуваються, є позитивні сторони і нові можливості, все залежить від нашого сприйняття. Перша можливість для нас – це протестувати режим віддаленої роботи, і зробити висновки. Для кожного співробітника – прокачати свою самоорганізованість та навчитися працювати з дедлайнами без додаткового контролю, а для керівників – відмовитися від звички контролювати та використати цей час на стратегічно значущі завдання. Контроль – це важлива функція і відмовлятися від неї повністю не варто, я ж кажу про додатковий і, в деяких випадках, надмірний контроль. Крім усього іншого, можна подивитися під іншим кутом на бренд роботодавця та оцінити турботу про співробітників не на словах, а на реальних діях, зробити висновки про корпоративну культуру.

Я не кажу про можливість самонавчання, про яку зараз не пише і не розповідає тільки ледачий, але тут є важливий нюанс – навчання без практики, тому важливо врахувати, що лайфхак з навчальних курсів, книг, роликів треба відразу ж пробувати впроваджувати в свою роботу, інакше через місяць-два все забувається. Дистанційна робота – це зручний формат і хороша можливість закінчити ті завдання, на які постійно не вистачало часу, не кажучи про безпеку для здоров'я в період пандемії. Я вважаю, що кожному з нас необхідно максимально адаптуватися до такого режиму роботи, тоді результати не змусять себе чекати –  виконані завдання та гарний настрій гарантовано.

Про що говорять дослідження? 

На думку експертів компанії VMware, постачальника технологій для організації віддаленої роботи, сьогодні присутність працівника в офісі вже не є гарантією його ефективності. У цьому зараз можна переконатися, стверджують вони. Менеджери можуть упевнитися, що віддалені працівники так само ефективні, як офісні, багато з яких теж хотіли б працювати вдома, додає Брайан Кроп, директор з досліджень людських ресурсів компанії Gartner.


Згідно з результатами останнього опитування, в якому взяли участь 800 менеджерів, в 97% компаній на час карантину припинили будь-які ділові поїздки, а у 88% почали переводити персонал на віддалену роботу. Щоправда, до таких крайніх заходів вдаються, щоб уникнути скорочень, каже Кроп. Але більшість підприємств експериментують, тому багатьом віддалений режим роботи сподобається.


Світ змінюється, і ми разом з ним. Карантин –  це час трансформації звичного і адаптації до незнайомого. Ніхто зі 100% впевненістю не скаже, як зміниться ринок праці та що станеться в цілому після карантину, але те, що все буде по-іншому – однозначно. Життя триває!