Вітання, друзі! З вами Ярослав Бендяк і рішуча команда «Склад Сервіс». Сьогодні говоримо про інструменти здійснення планів. А саме про:

  • Страхування ризиків втрати майна через воєнні дії
  • Програми придбання або оновлення обладнання, техніки, механізмів
  • Трансформацію на ринку складської нерухомості

Понад півтора роки десятирічної війни. Але ми є. Завдяки та всупереч. Завдяки тим, хто на фронті. Всупереч тим, хто криє нашу інфраструктуру ракетами. Країна захищає, працює і будує плани.

До справи…

Страхування воєнних ризиків

Тема, як то кажуть, «на часі». В країні, де йде війна, ймовірність воєнного ризику становить 100%, а отже страхова премія може легко перевищувати об'єкт страхування, що робить не вигідним сам його факт. І все ж ризики страхують.

Нещодавно Асоціація міжнародних експедиторів України звернулась до членів з листом-поясненням щодо страхування вантажів від воєнних ризиків. В Листі йдеться про спеціальні програми страхових компаній, а також про групи обмежень. Такі як: географічні, вартісні та ступінь ризику.

  • Географічні обмеження це коли об’єкти розташовано близько до лінії фронту.
  • Вартісні – це про певні ліміти у гривнях або відсотках загальної страхової суми.
  • Ступінь ризику – про виплати. Наприклад, можуть не проводити виплату, якщо пошкодження менше, ніж 50-60% загальної вартості.

То чи дійсно працює страхування від воєнних ризиків?

За подробицями ми звернулись безпосередньо до професіонала ринку страхування. В’ячеслав Черняховський, генеральний директор Асоціації «Страховий бізнес» розповів нам, що такі ризики страхували ще до повномасштабного вторгнення.

Більше подробиць дивіться у окремому інтерв’ю з В’ячеславом Черняховським за посиланням нижче. А ми рухаємося далі, рахуємо, аналізуємо та обираємо…

Програми фінансування: кредити, лізинг, гранти

За час повномасштабної обсяги корпоративного кредитування знизилися. В II півріччі минулого року нове кредитування в національній валюті впало на 50%, в іноземній – на 70%.

В цьому році фінансування є проактивним: банки поєднують програми інвестиційного кредитування і торговельного фінансування. Клієнтський запит визначає варіант фінансування.

Запит: оновлення техніки та обладнання

Тут безумовним лідером є фінансовий лізинг. ТОПовими напрямками у 2022 році були: аграрна техніка та легкові авто – 32% кожна, а також вантажний транспорт вагою від 3,5 тонн – 26%. Це дані асоціації "Українське об'єднання лізингодавців".

Як це позначається на логістиці?

Лізинг в агросекторі штовхає компанії інших напрямків: в транспортуванні – це позначається на придбанні вантажівок, в ритейлі – на обладнанні, в складській логістиці – на придбанні навантажувачів.

Хто надає послуги? Послуги фінлізингу надають 23 банки. Найбільші: Таскомбанк (18,6% від вартості нових угод всіх банків), Укргазбанк (16,5%), ПУМБ (15,9%), Кредобанк (13,9%) та Приватбанк (11,2%).

Які основні переваги отримання техніки або обладнання в лізинг? Їх декілька. Страхування, реєстрація. А також первинна інвестиція в розмірі лише до 30% вартості. Непогана можливість вивільнити власний оборотний капітал.

До речі, у Склад Сервіс також працює програма лізингу для навантажувачів. Техніка перевірена. Умови чітко визначені.

prohrama-lizynhu-dlia-navantazhuvachiv-vid-sklad-servis.jpg (478 KB)Запит: фінансування експортерів та релокація на Захід

Для цього можна скористатися пільговим оподаткуванням, отримати гроші на купівлю ділянок або обладнання. Процес бюрократичний, але, за даними банку «Південний», позитивні приклади є – підприємці отримують від 20% до 40% компенсації своїх витрат на відбудову.

Програму підтримки експортерів має також Укргазбанк спільно з Експортно-кредитним. Згідно неї, виконання зобов’язань підприємства перед банком покривається на 85% від суми кредиту за зовнішньоекономічним контрактом.

Запит: релокація в межах країни

Тут основний інструмент фінансування – ґранти, особливо це стосується невеликого бізнесу. Олександр Матюшенко, директор департаменту корпоративного бізнесу, член правління банку «Південний» наводить таку статистику: «Понад 30% релокованих підприємств – десь 1300 підприємств переїхали на захід країни, зокрема у Львів завдяки цьому фінансовому інструменту».

Але, друзі, знайти фінансування то лише одна задачка, переїхати – геть інша. Потрібно розуміти чи є куди, з огляду на те, що майже 5-та частина складської нерухомості пошкоджена. Ви здогадалися. Далі – про склади.

Складський сегмент: бути чи мати?

Майже 50 мільярдів доларів – становлять прямі збитки української інфраструктури, промислових об’єктів та виробничої логістики. Такі цифри лунали під час онлайн-форуму “FIT for Ukraine: логістичні хаби та індустріальні парки”. За даними урядового офісу із залучення та підтримки інвестицій UkraineInvest, внаслідок повномасштабної агресії в Україні знищено і пошкоджено 22% складських приміщень.

Складська логістика не просто змінилася, а скоріше докорінно перелаштувалася на новий рівень. Адже модель продажів «з коліс» фактично виключає витрати на склад, техніку, персонал та операційну діяльність. Федір Арбузов, генеральний директор компанії Watermelon Development наводить такі дані.

Отож маємо таку ситуацію, друзі. Ще більше про стан складської нерухомості, інвестиції та проєкти Федір Арбузов розповів у спеціальному інтерв’ю. Дивіться за посиланням.

Які прогнози? Вони є різні. Але більшість тримається думки, що якщо попит залишатиметься поточним, до кінця року не залишиться вільних площ.

Що робити? Якщо ви не 3PL, не інвестор з метою спекулятивного доходу, а простий власник виробничої компанії, якій потрібен склад під нагальні потреби, дивіться в бік швидкомонтованих. Ставити можна на будь-яку тверду поверхню, монтаж менше кварталу, вибір матеріалів є, дозволи не потрібні.

Вплив на великих гравців ринку цей сегмент не зробить, але можливість працювати бізнесу забезпечить.

Друзі, на цьму ми завершуємо наш вересневий випуск новин. Дякуємо вам – тим, хто підтримує та поширює україномовний професійний контент. Чим більше нашого – тим менше загарбницького.

«Не все, що відбувається – на краще. Але ми можемо взяти краще з того, що відбувається! Найграндіозніший акт непокори – це будувати плани!» Пітер Брегман, генеральний директор Bregman Partners, найкращий світовий бізнес-коуч за версією Leading Global Coaches.

Єднаємося!